Wednesday, September 10, 2008

Milk thistle rangsang detoksfikasi

KELETIHAN merupakan cabaran utama yang sering dihadapi semasa berpuasa akibat kurangnya pengambilan air dan makanan pada siang hari. Menjelang berbuka puasa ada di antara kita yang tidak dapat menahan selera makan, mengakibatkan kita sering makan secara berlebihan.

Dalam masa yang sama, kehidupan masa kini membuatkan kita sukar untuk mengelak daripada pencemaran toksin dari pelbagai sumber seperti pencemaran alam sekitar, makanan tercemar, alat penyembur dan bahan pencuci kegunaan rumah, di samping gaya hidup tidak sihat.

Kandungan toksin yang berlebihan dalam badan akan membebankan dan menjejaskan fungsi hati yang bertindak sebagai organ penyingkiran toksik badan yang utama. Antara simptom yang sering dikaitkan dengan gangguan fungsi hati atau kongesi hati adalah mudah rasa letih.

Bulan puasa seharusnya digunakan sebagai peluang untuk detoksifikasi (nyahtoksin), terutamanya di kalangan mereka yang mempunyai berat badan berlebihan, berkolesterol tinggi serta pelbagai masalah kesihatan lain. Makan secara berlebihan terutamanya semasa berbuka dan semasa menyambut perayaan dengan pelbagai hidangan bersantan dan biskut yang tinggi dengan pelbagai jenis lemak dan berminyak akan meningkatkan pengumpulan toksin, selain meningkatkan risiko masalah kesihatan seperti kolesterol.


Pengumpulan bahan toksin yang tinggi akan membuatkan tubuh anda lebih sensitif dan meningkatkan risiko alahan seperti mudah bertindakbalas dengan ubat yang biasanya tidak memberi reaksi kepada orang lain.


Golongan ini juga akan menghadapi alahan terhadap makanan dan bahan pencuci serta masalah penghadaman lemak dan makanan berminyak yang membuatkan mereka berasa loya dan tidak selesa. Akibatnya, seseorang akan mengalami simptom-simptom seperti masalah kulit, penghadaman, sakit kepala, penyakit hati dan sebagainya. Milk thistle merupakan antara herba poten untuk merangsang pengaliran hempedu yang penting dalam pencernaan lemak. Mungkin apa yang paling menarik tentang Milk thistle adalah keupayaannya dalam merangsang sintesis (penghasilan) protein. Ini akan memberi kesan kepada rangsangan pengeluaran sel hati yang baru untuk menggantikan sel yang rosak.


Silymarin, bahan aktif daripada Milk thistle juga meningkatkan kandungan glutation hati dan juga meningkatkan paras enzim antioksida penting iaitu superoksida dismutase. Glutation juga bertanggungjawab dalam menyahtoksin bahan kimia. Peningkatan kandungan glutation juga bermakna hati lebih berupaya untuk tindakan detoksifikasi.


Berdasarkan kajian farmakologi, kandungan utama Silymarin adalah silybinin. Silymarin didapati menggalakkan kesan antitoksik dan merangsang pemulihan sel hati. Ia dikaitkan dengan keupayaan Milk thistle untuk merangsang sintesis protein dan seterusnya menggalakkan peningkatan pengeluaran sel hati yang baru untuk menggantikan sel hati yang lama.


Dandelion juga tidak kurang pentingnya untuk digunakan sebagai sebahagian daripada amalan detoksifikasi. Ia merupakan sejenis herba yang pahit yang membantu penghadaman dengan merangsang pembebasan hempedu oleh hati dan pundi hempedu.


Kajian menunjukkan Dandelion meningkatkan pengaliran hempedu dan seterusnya memperbaiki masalah seperti kongesi hati, keradangan duktus (salur) hempedu dan batu hempedu. Dandelion juga memberi kesan kepada pergerakan atau mempercepatkan pembuangan lemak.


Sejenis nutrien yang boleh didapati di dalam lesitin, iaitu fosfatidilkolina (Phosphatidylcholine) juga amat baik bagi memelihara kesihatan hati. Ia membantu fungsi hati dengan membina semula struktur tisu hati. Pengambilan lesitin bersama dengan vitamin B kompleks juga boleh membantu memperbaiki kerosakan hati dan menggalakkan proses menyahtoksin. Setelah proses pengemulsian, lesitin menjadikan kolesterol lebih mudah larut. Nutrien antioksida seperti vitamin A, C, E serta selenium dan zink perlu diambil bagi mengawal kesan kerosakan sel-sel hati akibat serangan radikal bebas.


Untuk mengurangkan penyerapan bahan toksik, anda digalakkan supaya mengamalkan diet yang tinggi dengan kandungan fiber (serat), seperti yang boleh diperoleh daripada sayur-sayuran, buah-buahan dan bran oat.


Pengambilan makanan tinggi fiber semasa bersahur contohnya boleh membantu anda menahan rasa lapar dengan lebih baik, selain mempunyai keupayaan untuk mengasingkan toksin dalam usus serta membantu mengeluarkannya. Adalah amat penting juga untuk mereka yang berpuasa meningkatkan pengambilan air bagi mengelakkan dehidrasi dan mengurangkan kelesuan.

No comments: