Tuesday, July 22, 2008

Baik buruk


Ingin tahu kebaikan lain sup selain daripada untuk mengurangkan kalori tubuh, kesan positif susu rendah lemak kepada bayi yang bakal bercerai susu, keburukan tabiat menggigit kuku serta bahaya strok senyap?


Sup kawal berat badan

SELAIN menjimatkan wang, semangkuk sup juga berbaloi untuk mengurangkan kalori tubuh. Lebih menakjubkan, semangkuk sup juga boleh menampung satu hidangan tengah hari. Sup juga lebih mengenyangkan berbanding pengambilan sayur mentah.



SEMANGKUK sup juga berbaloi untuk mengurangkan kalori makanan.


Di samping murah, sup juga praktikal dan mudah untuk disediakan dan paling penting, ia membuatkan anda merasa tidak berdiet. Sup pelbagai jenis juga boleh disajikan sebagai snek setiap hari.


susu rendah lemak ok

BAYI yang sudah bersedia untuk berhenti menyusu susu ibu atau formula dan beralih kepada susu lembu disarankan mengambil susu isian penuh berbanding susu kurang atau bebas lemak.


Garis panduan yang dikeluarkan oleh Akademi Pediatrik Amerika (AAP) menasihati ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang obes supaya memilih susu rendah lemak terutamanya bagi yang berumur antara satu hingga dua tahun.


Garis panduan baru daripada laporan klinikal Lipid Screening and Cardiovascular Health in Childhood yang diterbitkan dalam jurnal Pediatrik ini disasarkan bagi melindungi kesihatan jantung mereka dalam jangka masa panjang.



SUSU rendah lemak sesuai diambil kanak-kanak obes.


Sebelum ini ramai mempercayai bahawa lemak yang terkandung dalam susu isian penuh, penting untuk pertumbuhan otak bayi, memandangkan susu adalah komponen utama diet kanak-kanak.


Pakar nutrisi dari Hospital Kanak-kanak Pittsburgh, Ann Condon-Meyers berkata, saranan sebelum ini tidak dibuat berdasarkan kajian tetapi dihasilkan melalui pengalaman dan pemikiran logik.


Susu badan mengandungi kolesterol tinggi dan bayi yang diberi susu badan mempunyai kolesterol baik. Sejumlah lemak dalam susu badan penting untuk perkembangan lapisan mielin dalam otak, kata Condon-Meyers. “Disebabkan itulah kami bimbang memikirkan anak-anak tidak menerima lemak yang mencukupi,” katanya.


Susu isian penuh mengandungi antara 3.5 dan 3.8 peratus lemak, manakala susu rendah lemak mengandungi 2 peratus. Alasan susu rendah lemak sesuai diambil kanak-kanak obes kerana mereka mungkin mempunyai tahap lemak yang mencukupi.


Bahaya gigit kuku

Menggigit kuku merupakan cara mudah untuk menghilangkan perasaan gemuruh, bosan atau teruja.



TABIAT menggigit kuku boleh meningkatkan jangkitan di sekitar kuku, mulut dan gusi.


Tahukah anda, tabiat ini boleh menyebabkan hujung jari menjadi merah dan luka malah pendarahan kutikel? Dengan menggigit kuku juga boleh meningkatkan jangkitan di sekitar kuku dan mulut, termasuk gusi.


Dalam pada itu, risiko jangka panjang tabiat ini ialah gangguan pada pertumbuhan dan pembentukan kuku di samping menjadi simptom pada penyakit gangguan obsesif kompulsif.


Strok senyap


MEREKA yang berumur pada usia pertengahan berisiko diserang strok senyap.


Penyelidik di Amerika Syarikat (AS) berkata, imbasan otak dI kalangan mereka yang berada umur pertengahan menunjukkan 10 peratus menderita serangan strok tanpa disedari, meningkatkan risiko serangan strok berulang dan kehilangan ingatan, biarpun mereka tidak menunjukkan sebarang simptom serangan.


Mereka yang menghidap masalah degupan kadar denyutana jantung yang cepat dan tidak teratur paling kerap berlaku dan mereka yang berumur 65 tahun ke atas, risiko diserang strok senyap adalah dua kali ganda.


No comments: