Friday, May 16, 2008

Agama dan Dunia

Hargai hubungan dengan alam sekitar

DALAM surah Yasin iaitu pada ayat ke-80 ada membawa maksud: “Tuhan yang menjadikan api (boleh didapati ) dari pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu maka kamu pun selalu menyalakan api daripada pohon itu...”

SECARA umumnya surah Yasin yang mengandungi 83 ayat diturunkan di Makkah. Intisari ayat berkisar kepada ke pentingan al-Quran dan ajaran Islam kepada manusia te rutama penduduk Makkah yang enggan menerima ajaran Islam walaupun terbukti benar.
Mereka enggan menerima ajaran supaya menyembah Allah dan percaya kepada hari kebangkitan sesudah kematian di dunia.

Dengan itu Allah menerangkan bukti kekuasaan-Nya. An taranya, bumi yang mati dihidupkan dengan tanaman subur, kejadian malam dan siang, peredaran matahari dan bulan sehingga peredarannya kelihatan kembali pula kepada pe ringkat awal.
Begitu juga dengan kejadian manusia yang bermula da ripada tiada dan kemudian ada (dilahirkan di dunia) dan seterusnya meninggal dunia (tiada).

Pengulangan berlaku dan ini sebagai bukti kekuasaan Allah. Allah berkuasa menghidupkan manusia kembali apabila kita mengimbas kejadian kita sendiri.
Tafsir ayat 80 surah Yasin secara umum menceritakan kekuasaan Allah membangkit dan menghidupkan semula manusia selepas mati pada hari hari akhirat dengan melihat kejadian alam sekeliling kita.

“Tuhan yang menjadikan api (boleh didapati ) daripada pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu maka kamu pun selalu menyalakan api daripada pohon itu.”
Kebiasaannya batang kayu yang kering dijadikan kayu api. Bagaimanapun kejadian Allah yang luar biasa ialah apabila api boleh keluar daripada pokok yang masih hijau.
Menurut ahli tafsir, terdapat pokok kayu di negara Arab yang bernama pokok Markh dan Ñafar yang dapat mengeluarkan percikan api dengan sekadar menggesel kayu itu (Ibn Kathir, III: 582).

Ia amat berguna kepada musafir dan mereka yang tinggal di padang pasir yang sukar mendapat api untuk kegunaan harian.
Dalam ayat lain, Allah berfirman. “Akhirnya, tidakkah kamu melihat api yang kamu nyalakan (dengan cara digesek)? Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunya, atau Kami yang menumbuhkannya? Kami jadikan api (yang tercetus dari kayu basah) itu sebagai peringatan (bagi orang yang lalaikan kebenaran hari akhirat) dan sebagai benda yang memberi kesenangan kepada orang musafir” (al-Waqi’ah (56): 71-73).

Mengenai hubungan ayat ini dengan era globalisasi, mung kin anda ingin menghubungkan dengan harga minyak yang melambung dan ingin mencari bahan bakar baru.
Bagaimanapun saya melihat era globasasi menyaksikan manusia begitu lalai mengenai hubungan dengan Allah, manusia dan alam sekitar.
Manusia hanya ingin mengeksploitasi sumber alam untuk kepentingan jangka pendek dan lupa kepada pencemaran alam. Mereka ingin berjalan di atas muka bumi dengan berlagak sombong dan menghambakan manusia lain. Semua yang berlaku berpunca daripada manusia yang bertindak rakus dan merajakan diri sendiri.

Allah berfirman: “Timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan tangan manusia (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak rasakan mereka sebahagian daripada balasan per buatan buruk yang mereka lakukan supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” (ar-Rum (30): 41).
Sudah sampai masanya manusia menukar corak hidup yang buruk seperti pembaziran dan kembali kepada ajaran Islam yang mementingkan keseimbangan serta keadilan dalam perjalanan hidupnya di dunia.

No comments: