Friday, May 16, 2008

Panorama - Alam sekitar

Tasik 340 pulau

Oleh Alias Mohamed

"TASIK Kenyir selain menjadi kawasan tadahan air utama di Semenanjung, kian popular sebagai lokasi pelancongan antarabangsa."
TASIK Kenyir selain menjadi kawasan tadahan air utama di Semenanjung, kian popular sebagai lokasi pelancongan an tarabangsa.Namanya semakin kukuh sejajar dengan penganjuran pel bagai acara sukan lasak dalam kalendar pelancongan Tahun Melawat Terengganu 2008.

Banjaran pergunungan dan lebih 340 pulau yang ‘wujud’ selepas pembinaan empangan mencipta panorama semula jadi yang mengkagumkan sesiapa saja yang pernah men jejakkan kaki ke situ.Malah, kawasan tadahan seluas 200,000 hektar itu kaya dengan khazanah semula jadi termasuk air terjun, gua, sungai, selain kepelbagaian flora dan fauna mempesonakan. Semuanya hidup harmoni dalam persekitaran mendamaikan.

Keluasannya saja hampir menyamai saiz Singapura, sekali gus menjadikannya tasik buatan terbesar di Asia Tenggara. Justeru, setiap sisinya memiliki pelbagai destinasi menarik untuk diterokai.Persekitaran tasik ini amat sesuai untuk kegiatan lasak - sama ada ‘abseling’, ‘flying fox’ dan merentas denai hutan atau ‘jungle trekking’.

Pelbagai pusat peranginan di sini turut menyediakan pel bagai aktiviti sampingan lain termasuk seperti ‘night walk’, ‘compass marching’ dan ‘low rope’.Jika ada yang mahu lebih dekat dengan alam, mereka boleh membawa khemah sendiri atau menyewanya di tapak per khemahan. Kemudahan rekreasi lain termasuk kenu turut disediakan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah).

Melihat keluasan tasik ini, pengunjung pasti dapat me ngagak banyak destinasi menarik menanti untuk dikunjungi. Tidak jauh dari Pengkalan Gawi, Bukit Lawit menjadi antara destinasi tumpuan pengunjung.Manakala, Air Terjun Saok pula terletak 20 minit perjalanan dengan menaiki bot. Aliran air gunung ini antara 14 air terjun yang menjadi produk pelancongan utama di tasik ini. Pengunjung juga boleh memilih untuk menyusuri Sungai Chacing, Sungai Pertang, Sungai Terenggan dan Sungai Lawit yang terkenal dengan keindahan semula jadinya.

Bagi mereka yang gemarkan cabaran, Gua Bewah dan Gua Taat menanti untuk diterokai. Mereka juga boleh mengikuti program pendakian ke puncak Gunung Gagau yang terletak antara sempadan tiga buah negeri - Terengganu, Pahang dan Kelantan. Mahu lebih mencabar, jangan lepaskan acara lasak berjalan kaki merentas denai hutan dari Sungai Terenggan ke Kuala Tahan di Jerantut. Ekspedisi sejauh 40 kilometer (km) ini memakan tempoh sehingga enam hari.

Info

  • Ada dua pintu masuk bagi pelancong sama ada dengan menaiki bot di Ampangan Jenagor atau Pengkalan Gawi.
  • Kedua-duanya terletak di daerah Hulu Terengganu, namun Pengkalan Gawi lebih menjadi tumpuan sebagai kawasan riadah popular.
  • Tasik Kenyir di Hulu Terengganu adalah tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara.
  • Tasik Kenyir memiliki 340 pulau dan menjadi antara pintu masuk ke Taman Negara.
  • Empangan Kenyir siap pada 1985 dan membentuk kawasan tadahan air seluas 38,000 hektar bukan saja mampu menampung bekalan air untuk negara, tetapi turut me lahirkan satu lagi destinasi pelancongan menarik iaitu Tasik Kenyir.
  • Tasik Kenyir adalah syurga bagi pemancing berikutan pelbagai spesies ikan air tawar yang menghuni dasar tasik berkenaan.
  • Jika minat mandi-manda, Tasik Kenyir mempunyai 14 air terjun termasuk Tembat, Salok, Lata Terap, Lasir dan Petang.
  • Bagi yang ingin mengelilingi Tasik Kenyir boleh berbuat demikian dengan menyewa bot dari Ketengah. Kadar sewa antara RM450 dan RM600.


Maklumat lanjut mengenai acara menarik dalam kalendar pelancongan Terengganu, sila layari http://www.tourism.terengganu.gov.my/

No comments: